16-10-2019 | Nieuws

Gaan patiënten voortaan in een groep naar de huisarts?

Foto

Het gezamenlijk medisch consult (GMC) als vervanging van een reguliere consult? Raedelijn is hier groot voorstander van en begeleid om die reden praktijken in het houden én ontwerpen van zo’n consult. Een GMC heeft voordelen voor patiënten en zorgverleners maar ook aantoonbaar meer impact op de gezondheid van patiënten. Dat blijkt uit de SROI (social return on investment) die Vital Innovators voor Raedelijn uitvoerde bij Gezondheidscentrum Mariahoek.

 

“Patiënten die deelnemen aan deze interventie ervaren een hogere kwaliteit van leven”, vertelt Maarten Ploeg, onderzoeker van Vital Innovators. “Het GMC heeft een zeer positieve businesscase: elke euro investering in het GMC in de periode van 2019 tot 2022 levert 4,3 euro op. Drivers zijn toename van de kwaliteit van leven en minder kosten in de tweede lijn en farmacie. Dit beeld komt overeen met de SROI analyses voor Zelfzorg Ondersteund.”

 

“Patiënten die deelnemen ervaren een hogere kwaliteit van leven”

Anderhalf uur toegang tot kennis

Matthijs Zwier, adviseur bij Raedelijn: “Iedere praktijk maak zelf een eigen ontwerp over hoe het GMC vormgegeven wordt. Het principe is dat je met een groep van tien tot twaalf patiënten met dezelfde chronische aandoening of vergelijkbare risico’s op een chronische aandoening anderhalf uur samenkomt. De patiënten bepalen aan de hand van de vragen die ze hebben de agenda van de bijeenkomst. Het idee is dat je persoonlijk de tijd krijgt om vragen te stellen, zoals bij een ‘normaal’ consult, maar ook van anderen en hun vragen leert, want die gaan ook over jouw klachten en symptomen. Op een normaal consult hebben patiënten vaak maar tien minuten de tijd bij de huisarts of dertig minuten bij de POH. Bij een gezamenlijk consult heeft de patiënt anderhalf uur toegang tot kennis omdat je ieders vragen en de antwoorden daarop hoort.”

 

Waardevol

Matthijs kwam vanuit Raedelijn in contact met huisarts Irene Groenewegen die al langer met het idee van een gezamenlijk medisch consult rondliep. “Raedelijn nam mijn koudwatervrees weg om de plannen door te zetten en bood support en de scholing.” Samen met collega zorgverleners biedt ze nu gezamenlijke consulten aan op het gebied van (pre)diabetes. “Ik ben gespreksleider en verdeel de tijd die we hebben over de aanwezigen. We doen geen onderzoeken, we hebben ook geen lab uitslagen. Het is dus geen lichamelijk consult, maar: wat wil jij weten over jouw aandoening? Mensen in het GMC waarderen de hoeveelheid expertise die ze opdoen in anderhalf uur. Niet alleen door de antwoorden van de zorgverleners, maar door ook oplossingen van andere deelnemers. We hebben eenmaal een opvolg GMC gedaan, die groep kwam na drie maanden nogmaals. Het was goed en leuk om te horen wat mensen hadden aangepast, met name door het voorbeeld van een deelneemster die de 10.000 stappen was gaan bewegen en dit combineerde met gesprekken met familie”, aldus Irene.

 

Beren op de weg

Hoe kan het dat deze vorm van consult die zowel voor patiënt als zorgverlener meer voordelen heeft, niet en masse door zorgverleners wordt ingezet? Matthijs Zwier: “Het vraagt natuurlijk best wat van zorgverleners, niet alleen vakinhoudelijk maar ook organisatorisch. Juist vanwege deze combi lijkt het GMC ook zo succesvol, je voert verbetering door op twee vlakken. Een GMC voer je uit met een team, dit team kan bestaan uit twee of drie professionals. Voor de continuïteit en het draagvlak is het logisch om met minimaal vijf professionals het GMC te ontwerpen. Daarnaast is alle begin moeilijk, je hebt een beetje volharding en enthousiasme nodig om het te blijven doen. Het is geen interventie die voor zichzelf werkt, als professional ben je cruciaal voor het succes.”