09-11-2021 | Nieuws

Duidelijke keuzes en afspraken over digitale infrastructuur Zeist

Spreek een duidelijke werkwijze met elkaar af, maak keuzes voor applicaties, doe dit voor zoveel mogelijk doelgroepen en maak zoveel mogelijk gebruik van dezelfde applicaties. Dat is ons belangrijkste advies aan het netwerk Zorg4Zeist na ons onderzoek naar de digitale infrastructuur in gemeente Zeist. Wat zijn onze overige observaties en adviezen?

 

Wat is er in gemeente Zeist nodig aan digitale infrastructuur om ervoor te zorgen dat professionals in de zorg en sociaal domein en cliënten veilig met elkaar kunnen communiceren en gegevens kunnen vastleggen en uitwisselen? Met die vraag van het netwerk Zorg4Zeist is Raedelijn de afgelopen periode aan de slag gegaan. Ook hebben we onderzocht hoe bestaande keuzes verder ontwikkeld en geïmplementeerd kunnen worden.

 

Meest opvallende observaties

Onze bevindingen zijn gestructureerd op basis van onderstaand model waarin de cliënt centraal staat. In elke ‘schil’ is op gestructureerde wijze een oordeel gegeven over de staat van de gegevensuitwisseling in het kader van netwerkzorg.

digitale infra zeist 111893140053

In het onderzoek naar de digitale infrastructuur valt ons het volgende op:

  • Het gebruik van het eigen bronsysteem met leveranciers levert weinig problemen op
  • De rol van inwoner/cliënt/mantelzorger is erg klein in de beschikbare communicatie-uitwisselingsapplicaties (bijv VIPLive)
  • De Zorg4Zeist app, waarin inwoners eenvoudig digitaal afspraken kunnen maken, werkt goed als toegangspoort
  • Er worden veel verschillende systemen gebruikt voor gegevensuitwisseling tussen zorgverleners, waarin VIPLive een belangrijke pijler is.
  • Veel functionaliteiten van VIPLive zijn nog onbekend bij eindgebruikers uit verschillende domeinen

 

Onze belangrijkste adviezen

Tijdens het onderzoek hebben we onze observaties regelmatig met onze opdrachtgevers besproken en gespiegeld. Een van onze belangrijkste adviezen is om met elkaar een duidelijke werkwijze af te spreken en een keuze te maken voor welke applicaties dit ondersteunen. Om die applicaties te implementeren en vast te houden. We adviseren dit voor verschillende doelgroepen te doen en zoveel mogelijk gebruik te maken van dezelfde keuzes. 

 

Verder adviseren we om verder te investeren in borging en implementatie van VIPLive als belangrijke randvoorwaarde van netwerkzorg en hiervoor samen te werken met Topicus. Want het is nodig meer en structureler naar en met inwoners te communiceren om de rol van inwoner/cliënt in netwerkzorg en het gebruik van applicaties te vergroten. 

 

Vervolg en stap naar actie!

Als eerste gebruiken we het project ‘Proactieve ouderenzorg in Zeist’ om adviezen uit de quickscan verder te implementeren. Raedelijn is hier als projectleider betrokken. Ook vertalen we de adviezen samen met Nictiz aan de hand van het vijflagenmodel van Nictiz in een concreet actieplan voor gemeente Zeist. Hiermee ontwikkelen we een blauwdruk waarmee we ook andere gemeenten in onze regio kunnen helpen om de gegevensuitwisseling met elkaar te ordenen en verbeteren.

Benieuwd naar de overige adviezen of het totale adviesrapport? Neem contact met ons op